Moje ulubione zdrow(sz)e potrawy wielkanocne

Moje ulubione zdrow(sz)e potrawy wielkanocne

Tradycyjne potrawy wielkanocne nie należą do najlżejszych: żur na białej kiełbasie, duże ilości przeróżnego mięsiwa i pasztetów, jaja w majonezie, babki i mazurki ociekające lukrem. Prawdziwe, zacne pożegnanie z długim okresem postu wpisanego w tradycję chrześcijańską. Tylko kto z nas dziś faktycznie tak porządnie pości przed świętami?

Przyznam, że ja – chociaż ideę postu uważam za bardzo wartościowy, mądry element naszej tradycji - w tym roku z oczyszczaniem organizmu po zimie czekam na nieco cieplejsze dni i większą dostępność młodych warzyw i ziół. Podczas Triduum Paschalnego ograniczam ilość posiłków, nie jem mięsa, słodyczy, nie piję alkoholu – ale cóż, „Wielkim Postem” tych ograniczeń nazwać nie mogę. Dlatego w święta wolę postawić na lżejsze, zdrowsze wersje tradycyjnych potraw wielkanocnych. Tym bardziej, że nie wymaga to wysiłku większego niż zwykłe przedświąteczne przygotowania.

Inspiracje na zdrow(sz)e potrawy wielkanocne

1. Pasztet wegetariański

Pasztety warzywne to mój ulubiony przysmak podczas wielkanocnych świąt. W tym roku planuję upiec dwa rodzaje: pasztet z soczewicy z pieczarkami oraz pasztet z selera i orzechów włoskich. Baza to oczywiście gotowane lub pieczone warzywa, do tego podsmażona na klarowanym maśle cebula, czosnek lub por, z pół szklanki ugotowanej kaszy jaglanej lub mąki, np. gryczanej czy orzechowej, jajo lub siemię lniane, 2-3 łyżki dobrej jakości tłuszczu, np. oleju kokosowego lub oliwy, przyprawy i dwie garści pestek dyni, słonecznika, siemienia lnianego, orzechów. Pieczemy ok. 30-40 minut w temperaturze 180 stopni.

Przygotowując wegepasztety nie korzystam z konkretnego przepisu, po prostu improwizuję i zazwyczaj wychodzą pysznie. Ale jeżeli wolicie bardziej metodyczne podejście, polecam przepis Jadłonomii.

2. Ćwikła z chrzanem

ćwikła z chrzanemChrzan to warzywo, którego nie może na wielkanocnym stole zabraknąć - jego korzeń symbolizuję krzepę, siłę i dobre zdrowie. I słusznie – to naturalne lekarstwo na chore zatoki, katar, niestrawność, a zawarte w nim związki odpowiadające za charakterystyczny, ostry smak chrzanu wykazują także działanie antynowotworowe. Jedzmy więc go podczas świąt jak najwięcej na zdrowie.

Zwracam tylko uwagę na skład „słoikowego” tartego chrzanu dostępnego w sklepach – lepiej wybierać te o jak najkrótszym składzie, z jak najmniejszą zawartością cukru, bez konserwantów i zagęszczaczy. A najlepszy będzie oczywiście własnoręcznie starty korzeń chrzanu. U nas używamy go nie tylko do ćwikły (z buraków gotowanych w mundurkach lub pieczonych w piekarniku), ale także do jogurtowego, kremowego sosu, idealnego do jaj i pieczonego mięsa.

3. Domowy majonez

Typowy, dostępny w sklepach majonez to chyba najsłabsza strona większości, skądinąd całkiem zdrowych, potraw wielkanocnych: nadziewanych jaj, tradycyjnej sałatki jarzynowej czy innych świątecznych pyszności. Sklepowy majonez zawiera rafinowane tłuszcze roślinne, dużo cukru, najczęściej także szkodliwy konserwant E385 i aż 170 kcal w jednej tylko łyżce.

Warto poszukać takich o lepszym składzie (np. Majonez Kielecki, Majonez doskonały Mikado czy majonez z Białut). Jeszcze zdrowszy będzie majonez domowy, wykonany z żółtek albo jeszcze prościej: według tego przepisu.

4. Jaja nadziewane w wersji „trochę bardziej light”

jaja nadziewaneSposobów na nieco zdrowszą wersję niż standardowe jaja z majonezem i groszkiem konserwowym jest wiele. U mnie w rodzinie na śniadanie wielkanocne przygotowujemy jaja na kilka różnych sposobów: z dużą ilością warzyw (pomidory, papryka, szczypior, rzeżucha, inne kiełki), z sosem jogurtowo-majonezowym, etc.

Obowiązkowo robię też nadzienie z gotowanego selera, drobno pokrojonych orzechów włoskich i świeżo mielonego pieprzu. To przepis mojej babci, za którym wprost przepadam.

5. Lekka sałatka z jajem, awokado i ogórkiem 

W tym roku mam ją w planie na drugi dzień świąt – tak, aby wykorzystać pozostałe po śniadaniu wielkanocnym jaja.

Przygotowanie jest ekspresowe: łączymy mieszankę sałat (np. rukola, roszponka, sałata lodowa) z pokrojonymi, ugotowanymi na twardo jajami, plastrami awokado, świeżym ogórkiem i czarnymi oliwkami. Do tego domowy majonez według przepisu jak wyżej lub sos na bazie oliwy, cytryny i odrobiny czosnku.

6. Pascha wielkanocna

pascha przepisTo specjalność mojej siostry. Ten przepis akurat zdecydowanie nie jest „light”, bo używa do niego jak najtłustszego mleka, ale jest też miejsce na trochę ustępstw: zamiast śmietany – kefir lub maślanka, zamiast białego cukru – miód, no i oczywiście mieszanka orzechów, żurawina, migdały.

Nie nazwałabym tej potrawy dietetyczną, ale myślę, że to pyszna i zdrowa alternatywa dla słodkich serników na cieście z białej mąki (do których, co tu dużo mówić, mam pewną słabość;)) Dokładny przepis znajdziecie tutaj.

7. Zdrowsza wersja mazurka

To ciasto to z kolei moja świąteczna odpowiedzialność:) Co roku eksperymentuję z innym przepisem, robiłam już bezglutenowy spód owsiany, mazurek w wersji „raw” z orzechów i daktyli, a w te święta mam zamiar wypróbować przepis na mazurek jaglany. Zmodyfikuję jednak masę – mój sprawdzony sposób to krem z daktyli, banana, awokado, kakao, a do dekoracji oczywiście różne bakalie i obowiązkowo granat. 

Oczywiście na świątecznym stole (czy raczej stołach – u rodziny mojej i męża) pojawi się też lubiana przez wszystkich pieczona biała kiełbasa z majerankiem, tradycyjny żur na żytnim zakwasie (u nas od paru lat jemy go na obiad w drugi dzień świąt, a nie podczas wielkanocnego śniadania), pasztet mięsny, różne ciasta. Ale dla mnie to te zdrowe potrawy są zdecydowanym hitem świąt.

Jeżeli macie ochotę, zapraszam do dzielenia się Waszymi przepisami na zdrowe potrawy wielkanocne.
A korzystając z okazji – życzę Wam dobrze spędzonych, pełnych spokoju, zdrowych świąt!

 

 

 

  • http://www.kinoswinka.pl/ Świnka

    Jakie pyszności! Żałuję, że dopiero dziś tu zajrzałam :/

    • http://healthandthecity.pl/ ika (Health and the City)

      Nic straconego – większość z tych potraw można śmiało włączyć do wiosennego menu, są lekkie i dosyć szybkie w przygotowaniu (może z wyjątkiem paschy):)